O cenach usług rowerowych
Wraz z ociepleniem temperatury nastaje długo oczekiwany przez wielbicieli wycieczek sezon rowerowy. Czas odkurzyć swego żelaznego rumaka i w drogę! Niestety nawet pokonując gładką, asfaltową powierzchnię, nie unikniemy drobnych usterek i wadliwego działania poszczególnych części roweru. Jak przedstawiają się orientacyjne ceny usług serwisu rowerowego.
Najwięcej zapłacimy za kompleksowy przegląd roweru – będzie to kwota nie mniejsza niż 100 złotych (do 250). W serwisie wykonywane są też niepełne przeglądy w granicach 30-80 złotych (w ich skład wchodzi zwykle centrowanie koła, kontrola oświetlenia, regulacja przerzutek, kontrola połączeń śrubowych i działania wszystkich podzespołów, likwidacja luzów i smarowanie łańcucha). Warto tutaj zaznaczyć, że jeśli zostały znalezione poważniejsze usterki, koszty naprawy wzrastają o ceny części, podzespołów i akcesoriów, które nie zdały weryfikacji.
Najdrobniejsze prace, zamykające się w cenie 15 złotych to: wymiana i łatanie dętki, regulacja przerzutek, regulacja hamulców, wymiana takich elementów jak łańcuch, wolnobieg, kaseta, pedały, linki hamulca i przerzutek. Niedrogo kosztuje także demontaż rączek, montaż licznika, siodełka, pedałów, błotników, nóżki i lampy. Koszt centrowania koła zależy od stopnia jego rozcentrowania (10-30 złotych).
Na duży wydatek musimy się przygotować, jeśli chcemy sprawdzić geometrię ramy (100-150 złotych), wymienić ją (do 200 złotych), naprostować (50-100), zdemontować zapieczoną rurę wspornika kierownicy lub siodła (40-100 złotych) czy złożyć rower (100-200 złotych). Drogie są również czynności związane z kompleksowym przeglądem amortyzatorów olejowych (80-150 złotych).
Do tych droższych usług należy także serwis widelca (60 złotych) i hamulca hydraulicznego (montaż ok. 60 złotych, wymiana dźwigni lub przewodu – 35-50 złotych, odpowietrzenie 25-40 złotych).
Jeśli w rowerze szwankuje korba, orientacyjne koszty wymiany koronek korby oscylują w granicach 30-45 złotych, całej korby – 15 złotych, zaś za naprawę gwintu korby zapłacimy ok. 30 złotych. Inne usługi związane z napędem to wymiana wkładu suportu (20-30) oraz smarowanie łańcucha z czyszczeniem (ok. 15).
Usługi związane z kołami to demontaż i wymiana piasty (ok. 40 złotych), jej naprawa (tu: demontaż, smarowanie – 25-35 złotych) i zaplecenie koła (ok. 35).
Dość jednolite są koszty usług związanych z układem kierowniczym. Wymiana kierownicy i osprzętu kosztuje ok. 20 złotych, wymiana sterów ok. 25, wymiana wspornika kierownicy do 20 złotych, a montaż owijki ok. 15 złotych.
Tańsze usługi dotyczące ramy roweru to frezowanie ramy (30 złotych), naprawa gwintu haka (30), montaż koszyka, bagażnika i fotelika dziecięcego (odpowiednio 15-20, 10-20 i 20-25 złotych).
Jeśli chodzi o amortyzatory, serwisy oferują oprócz przeglądu osadzenie ślizgu w cenach ok. 60 złotych oraz wymianę goleni górnych i dolnych (45-50).
Dla własnego bezpieczeństwa nie warto oszczędzać na nie cierpiących zwłoki naprawach.